Om å nå målgruppen.

Ukens bloggoppgave er å ta for seg et nettsted drevet av en bedrift eller organisasjon, og vurdere hva det er på dette nettstedet som gjør at det skiller seg ut og kan bli lagt merke til av målgruppen.

Jeg har valgt å ta for meg www.grafill.no, en norsk organisasjon for alle som arbeider med eller utdanner seg innen visuell kommunikasjon.

Når man åpner siden for første gang får man inntrykk av at den er enkel og oversiktlig. På forsiden er det linket til aktuelle saker, hendelser og inspirasjon for målgruppen (folk som interesserer seg for visuell kommunikasjon), disse oppdateres jevnlig. Den kontinuerlige oppdateringen gjør at man som en som er i målgruppen vil komme tilbake fordi man vet at man vil få påfyll av noe nytt nesten hver gang. Det er også det perfekte stedet å søke inspirasjon, man kan legge inn søkefiltere etter hva slags lenker man vil få opp. For eksempel kan man søke opp saker som bare omhandler grafisk design, eller bare animasjon.

Den enkle layouten gjør at sakene på forsiden kommer godt frem og «passer inn» i designet uansett farger. Hvitt er jo også ganske safe og de fleste vil sette pris på at det enkelt og stilrent.

Det som jeg tror gjør at denne siden tiltrekker seg folk i målgruppen er at det er så mye informasjon og inspirasjon rundt et tema samlet på et sted. Her finner man «alt» som skjer innenfor feltet. Man blir på en måte en del av et fellesskap. Dette er en side som er laget for deg og andre med likt interessefelt.

Personlig har jeg ikke vært innom denne siden tidligere. Men da jeg ser på meg selv som i målgruppen er veldig glad for at jeg fant det! Og jeg kommer nok jevnlig tilbake for å søke inspirasjon, enten det er animasjon, illustrasjon eller annen informasjon!

graf

– Tone

Legg igjen en kommentar